Και από χθες η δια νόμου απαγόρευση της ισλαμικής μπούρκας σε ακόμα μία χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έγινε πραγματικότητα. Ο νόμος υπ'αριθμόν 524/2010 (το πλήρες κείμενό του είναι εδώ) που ψήφισε η Γαλλική Εθνοσυνέλευση την 13η Ιουλίου 2010 -παραμονή της εθνικής επετείου της χώρας- από χθες, 11/4/2011, τέθηκε σε πλήρη ισχύ ακολουθώντας το παράδειγμα του Βελγίου, όπου ψηφίσθηκε νόμος με το ίδιο περιεχόμενο στις αρχές του περασμένου έτους.
Πρόκειται για ένα φαινόμενο πανευρωπαϊκών διαστάσεων, αφού παράλληλα στη Δανία η ισλαμική κάλυψη του προσώπου υπάγεται σε περιορισμούς, στην Ιταλία απαγορεύθηκε εν μέρει με νομοθετική εξουσιοδότηση σε ορισμένες διοικητικές περιφέρειες της χώρας -ρύθμιση η οποία στη συνέχεια κρίθηκε αντισυνταγματική-, ενώ αντιθέτως η Γερμανία, η Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο απέκλεισαν το ενδεχόμενο να αναχθεί σε ποινικό αδίκημα αυτός ο τρόπος ενδυμασίας, πλην όμως αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών και των εργοδοτών να απαγορεύσουν την μπούρκα κατά το δοκούν.
Η γαλλικού τύπου απαγόρευση και ποινικοποίηση της κάλυψης του προσώπου σε δημόσιους χώρους έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου του μεγάλου της πληθυσμού, της πολιτικής της βαρύτητας στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και του εξαιρετικά μεγάλου ποσοστού μουσουλμάνων που διαβιούν στη χώρα, είτε ως πολίτες της είτε ως μετανάστες.
Έτσι παρά την θρησκευτικά ουδέτερη και άκρως προσεκτική διατύπωση του πρώτου άρθρου του εξαιρετικά λακωνικού αυτού νόμου, δεν χωρεί καμμία αμφιβολία ότι το πνεύμα των διατάξεών του έχει ως στόχο τη συγκεκριμένη εθνοτικοθρησκευτική κατηγορία ανθρώπων που ζουν σε αυτήν την κατά τα άλλα δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα. Μία κατηγορία που ξαφνικά τίθεται οιονεί εκτός νόμου εάν τολμήσει να υπακούσει σε κώδικες κοινωνικής συμπεριφοράς που για την μουσουλμανική θρησκεία αποτελούν ούτε λίγο-ούτε πολύ το άλφα και το ωμέγα της γυναικείας ηθικής.
Και έτσι ο γάλλος νομοθέτης αποφασίζοντας ότι "Κανένας δεν έχει το δικαίωμα, ευρισκόμενος σε δημόσιο χώρο, να φέρει περιβολή η οποία έχει ως αποτέλεσμα την κάλυψη του προσώπου του", θεωρεί ότι το να είσαι θρησκευτικά ευσεβής γυναίκα και μουσουλμάνα εντός της γαλλικής επικράτειας όχι μόνο δεν είναι ανεκτό, όχι μόνο δεν είναι πολιτικώς ορθό - είναι κατ'αρχάς ποινικώς κολάσιμο.
Δεν είμαι ειδήμων στο εάν και κατά πόσον η κάλυψη του γυναικείου προσώπου στο Ισλάμ πηγάζει από χωρίο του Κορανίου ή εάν ο ενδυματολογικός αυτός κανόνας προέρχεται κυρίως από την ανδροκρατούμενη αραβική κοινωνία που βρήκε κατάλληλα επιχειρήματα στις διδαχές του Μωάμεθ.
Δεν γνωρίζω εάν και κατά πόσον η πλειονότητα των μουσουλμάνων γυναικών θεωρεί ότι καταπιέζεται ή ότι τιμάται η γυναικεία της φύση όταν "προστατεύεται" το πρόσωπό της από τα αδιάκριτα μάτια των ξένων αρσενικών.
Αυτό άλλωστε δεν θα το μάθει ποτέ κανείς,
συμπεριλαμβανομένου βεβαίως και του γάλλου νομοθέτη.
Εάν όμως η αιτιολογική βάση αυτής της απαγόρευσης είναι η παρεμπόδιση διάπραξης εγκλημάτων που αποκλίνουν από την ομαλή σεξουαλική συμπεριφορά ή από επίδοξους παραβάτες των διατάξεων περί σεξουαλικής παρενόχλησης με θύμα τις γυναίκες που κατοικούν στη Γαλλία, τότε ο γαλλικός νόμος 524/2010 είναι παντελώς περιττός.
Είναι όμως αυτός ο αληθινός του σκοπός;
Προφανώς όχι.
οι γαλλομαθείς, προσέξτε λίγο περισσότερο τους στίχους του τραγουδιού που εκπροσώπησε τη Γαλλία στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision το 1991.
Κατά τις περασμένες δεκαετίες η Γαλλία όχι μόνο ενθάρρυνε την πολυπολιτισμικότητα που βίωνε η κοινωνία της, αλλά την διαφήμιζε σθεναρά, επικαλούμενη την ίδια την ιδεολογική βάση της κρατικής της ύπαρξης.
Οι αρχές της Γαλλικής Επανάστασης δεν διέκριναν τους πολίτες ανάλογα με τα πιστεύω τους, είτε αυτά ανάγονταν σε πολιτικές ιδεολογίες, σε κοινωνική θέση είτε σε θρησκευτικές κοσμοθεωρίες. Όμως, φαίνεται πως το διάσημο απόφθεγμα του Βολταίρου "Διαφωνώ με αυτό που λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες", έπεσε λίγο "βαρύ" στην κατά τα άλλα φιλελεύθερη και δημοκρατική κοινωνία της ευρωπαϊκής Γαλλίας του 2011..
Έτσι, η μέση μουσουλμάνα γαλλίδα φορολογούμενη υπήκοος ή έστω η μουσουλμάνα τουρίστρια που θέλει να επισκεφθεί το όμορφο Παρίσι και τα μουσεία του, από χθες θα έχει να αντιμετωπίσει την γαλλική ποινική δικαιοσύνη, εάν θα βρει το θάρρος (ή μήπως το θράσος;) και τολμήσει να δηλώσει με την περιβολή της την πίστη της προς τον δικό της Αλλάχ..
Και όσο οξύμωρο και αν ακούγεται αυτό σήμερα στα δυτικά πολιτισμένα αυτιά, καιρός είναι να παραδεχθούμε ότι η πραγματικότητα στη σημερινή Γαλλία είναι κάπως έτσι.
Μόλις από χθες.
Από χθες λοιπόν, η έννοια της θρησκευτικής ανεκτικότητας είναι κενή περιεχομένου στον ποινικό χώρο του γαλλικού δικαιικού συστήματος. Το Ισλάμ δεν αποτελεί μία θρησκεία "ποινικώς ορθή" για τα γαλλικά δικαστήρια. Σαν να μην έφτανε αυτό, η λακωνική γραμματική διατύπωση των διατάξεων του νόμου υπ'αρ. 524/2010 δίνει τη δυνατότητα στη μελλοντική γαλλική νομολογία να οργιάσει.
Δεν ξέρω αν είναι αρκετά εμφανές, αλλά καλό θα ήταν να σημειωθεί ότι οι διατάξεις αυτού του νόμου δεν διακρίνουν τον παραβάτη ανάλογα με το φύλο του και έτσι το πεδίο εφαρμογής του κάλλιστα εκτείνεται και στους άνδρες .
Δεν θέλει πολλή σκέψη για να καταλάβουμε ότι το ανδρικό πρόσωπο μπορεί και αυτό πολυ΄εύκολα να "κρυφτεί" με γένια, με τουρμπάνια, με καπέλα ή με περούκες.. Κάθε μη-χριστιανός που έχει την ατυχία να ακολουθεί μία οποιαδήποτε θρησκεία που απαιτεί μία συγκεκριμένη αμφίεση τίθεται οιονεί εκτός νόμου, κι ας προβάλλεται κατά τρόπο προπαγανδιστικό από τους υπέρμαχους αυτής της απαγόρευσης ότι δήθεν με αυτόν τον τρόπο προάγεται η θέση των γυναικών στην κοινωνία.
Και για να γίνω λίγο πιο σαφής, αλλά και για να κάνω μία απαραίτητη αναγωγή στα καθ'ημάς:
Όποιος από σάς είδε ποτέ χωρίς γένια το γυμνό και "ακάλυπτο" πρόσωπο του παπά της ενορίας σας, παρακαλώ θερμά να σηκώσει το χέρι!...
"Hiyab" του Xavi Sala (Ισπανία, 2005)
Μια τέτοια Ευρώπη επιθυμούμε να έχουμε;
Μια Ευρώπη που θα μιμείται νομοθετικές ρυθμίσεις τύπου Ιράν;
Θα φανταζόμασταν ποτέ ότι κάτι περισσότερο από μισό αιώνα αργότερα η ομοιόμορφη αμφίεση της Πολιτιστικής "Επανάστασης" του αλήστου μνήμης και μονολιθικότητας Μάο Τσε Τουνγκ θα έπαιρνε σιγά-σιγά τη δική της γλυκιά εκδίκηση..
...και μάλιστα υπό τη σκιά του μοδάτου Πύργου του Άιφελ;
26 σχόλια:
Οι περισσοτεροι απο αυτους τους νομους ειναι πολιτικα παιχνιδια. Αυτο ηταν για να προσελκυσει ο Σαρκοζυ τους δεξιους.
οκ σαλαμ .. επιειδη ειδα οτι στο φμπ. ζητηθηκε η γνωμη μου και επειδη προσωπικα εχω βαρεθει εδω και 5 χρονια να προσπαθω να εξηγησω τα περι μπουρκας κλπ στη δημοκρατικη ευρωπη Η μπουρκα και το χιτζαμπ ειναι δυο διαφορετικα πραγματα. το ενα καλυπτει τα μαλλια και το αλλο το προσωπο.. κανενα δεν αναφρεται ακριβως στο κορανι αλλα επιβαλεται η καλυψη ολων των σημειων του σωματος που θα μποροθσαν να ελξουν κατα τροπο ακαταλληλο το αλλο φυλο.. ωμοι, ντεκολτε γονατα κλπ.. η μπουρκα λοιπον ειναι καθαρα κοινωνικη υπαγορευση .. και η καθεμια γυναικα το χειριζεται και το εφαρμοζει οπως θελει.. μιλαμε για τις χωρες που δεν επιβαλλεται δια νομου οπως η Σ. Αραβια . Πολλες γυναικες που ξερω ειδικα αποφασιζουν να το φορεσαουν σθνειδητα σε μεγαλυτερη ηλικια και οχι γιατι τις υποχρεωνουν συζυγοι η γονεις.. Η γνωμη μου με το ζορι δεν την βγαζεις ουτε την επιβαλλεις.. αστες να αποφασισουν απο μονες τους ποιος ειναι ο τροπος που καλυπτονται συμφωνα με το Κορανι.. Δημιουργουμε καταστασεις εκρηκτικες χωρις λογο.. Υποθετω οτι ολοι θυμουνται την ελληνικη επαρχια με τσεμπερι μαυρο .. δεν το γραφει το ευαγγελιο . ! ( ασχετη συγκριση ισως).. η καταπιεση σε μια οικογενεια δεν ειναι μμονο μουσουλμαινικο φαινομενο.. τα εκτροπα που συμβαινουν με τις αμπαγιες ειναι για την ευρωπη αδιανοητα . Μη ξεχνατε οτι μια γυναικα covered ΔΕΝ ειναι αναγνωρισιμη.. αυτα απο τα φιλελευθερα ! εμιρατα . μαργαριτα
θεωρητικα ο χαριτος εχει δικιο...ποια ελευθερια, ισοτητα κλπ οταν επιβαλλεις το δικο σου πολιτιστικο προτυπο στον αλλο? Ομως εδω δεν προκειται για πολυπολιτιστικο ατοπημα αλλα για πολεμο επιβιωσης της ευρωπης μπροστα στο ανεξελεγκτο κυμα μουσουλμανων νομιμων,παρανομων, πρωτης,δευτερης και τριτης γενιας. Εδω προκειται για φοβο! Ωραια τα λεει ο Χαριτος αλλα δεν ξερω πως θα ενιωθε αν επιανε το χερι της φιλης του περπατωντας χαρωπα στους δρομους της Τεχερανης και τη φιλουσε γλυκα στο στομα δημοσια! Μαλλον θα τιμουσαμε τη μνημη του τωρα!
Εχει περασει η εποχη των ευκολων σχολιων τυπου ασπρο-μαυρο. Οι καλοι δημοκρατες απο δω ,οι κακοι φασιστες απο κει. Σημερα καποιος μπορει να ειναι εξαιρετος δημοκρατης σ' ενα τομεα και σουπερ ρατσιστης φαιστας καπου αλλου, προοδευτικος σ'ενα θεμα και διεστραμενος σ' ενα αλλο! Οποιος ψαχνει ευθεια γραμμη για να βαδισει και να κρινει ανθρωπους ,κοινωνιες, ηγετες, γεγονοτα,πολιτικες αποφασεις θα τη βρει μονο στις ...flatlines των μηχανηματων νοσοκομειων:οσοι ειναι νεκροι βαδιζουν σε ευθεια γραμμη!αλλιως οδηγουμαστε σε ακομη μεγαλυτερο φασισμο:αυτον της ευκολης καταδικης του διαφορετικου αλλα και της ακριτης αθωωσης του!η εποχη των ευκολων κρισεων και επικρισεων περασε ανεπιστρεπτι...καπου πισω στη 10ετια του 80 αλλα ως συνηθως η πλειοψηφια θα το καταλαβει ...ΑΡΓΑ!Οταν 30 χρονια μετα ακομη μιλαμε με ορους του 18 και 19 αιωνα για το τι ειναι καλο-κακο,ηθικο κλπ
i agree with sofaki kamp and partially with kostaki...
my dear friend gav gav this time
'' tu est a cote de la plaque"".
xx d' afrique
Ο νόμος αφορά στην μπούρκα ή σε κάθε τύπου κάλυψη των Μουσουλμανιδών Γιατί υπάρχουν πολλών τύπων καλύψεις. Θα μπορούσα να σου απαντήσω με μακροσκελές σχόλιο, αλλά επειδή ούτε χρόνο έχω, ούτε τελικά είναι σκόπιμο να σε ζαλίζω θα σου πω τί μο...υ είπε μια ηλικιωμένη θρησκευόμενη κυρία απο τον Λίβανο, Σουνίτισσα που ντυνόταν δυτικότροπα: "Όταν πηγαίνεις να ζήσεις σ'εναν ξένο τοπο, πρέπει να ντύνεσαι όπως οι άνθρωποι του τόπου εκείνου". Θεωρώ πολύ τίμια την απάντηση αυτή. Φιλοξενούμενη στο σπίτι της γυναίκας αυτής, πρσωπικά την είδα να προσεύχεται πολλές φορές την ημέρα, αποσυρόμενη σε μια γωνιά, φορώντας το χιτζάμπ της και ενόσω νεαροί συγγενείς της συνέχιζαν να κάνουν ό,τι και νωρίτερα. Εγώ σταματούσα να μιλάω απο σεβασμό στη στιγμή... Αλλο ο σεβασμός στους αλλοθρήσκους, αλλο ο θρησκευτικός ιμπεριαλισμός που μπορεί -αν μη τι άλλο- να στηλιτευθεί μέσω του νόμου. Και τελικά συμπονάμε τις Μουσουλμανίδες εκείνες που θεωρούμε φυλακισμένες -ειδικά μέσα στη μπούρκα- ή αλλάζουμε άποψη αναλόγως με το γεωγραφικό μήκος και πλάτος;...
* Η κάλυψη έχει μικτή καταγωγή θρησκευτική και κοινωνική, εξ ου και η πολυμορφία της.
Amodini, συμφωνω στα περισσοτερα που γραφεις ... δεν καταλαβα ομως αυτο που λες ...για το φιλι στους δρομους τησ τεχερανης !
ασ υποθεσουμε οτι στην τεχερανη ειναι ετσι ... εμεις τι πρεπει να κανουμε να αποκεφαλιζουμε οσους κυκλοφορουν στο δρομο φορωντας μαυρα μπλουζακια με πενταλφες κ βελζεβουληδες?
για ποιου ειδους πολιτισμο "καυχιομαστε" (οχι εγω) τελικα οι ευρωπαιοι ... αν οδηγουμαστε απο φαυλους και πραττουμε το ιδιο φαυλα ???
ετσι που τα χουν κανει "τα μεγαλα συμφεροντα" ασ βρουν αλλους τροπους να αναμετρηθουν με την τρομοκρατια τους ... και οχι στερωντας στοιχειωδεις ελευθεριες απο τους πολιτες
Ο νόμος είναι απαράδεκτος για μια χώρα που έχει βιώσει την Αναγέννηση και όλη την δόξα του Δυτικού πολιτισμού. Δεν είναι μόνο κατά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αλλά και από φεμινιστικής πλευράς 'infantilizing women'δηλαδή τις ρίχνει στο βρεφικό στάτους με τι πρέπει και τι δεν πρέπει να φοράνε. Και για να προχωρήσουμε μπροστά σαν πιο ωριμη κοινωνία δεν πάει αυτό το 'μία σου και μια μου'. Δεν είναι τυχαίο οτι οι αγγλοσάξονες έχουν πάρει το προβάδισμα στο δυτικό κόσμο, λόγω της ευλεξίας τους σε μια μεγάλη γκάμα αρχίζοντας από εκπαίδευση, νόμους...κλπ.και ακολουθεί ασθμαίνοντας πια η Γαλλία, δυστυχώς γιατί έχουν πρώτης τάξης Γαστρονομία
p.s Τες πα το σοβάρεψα πολύ το θέμα. Aν έβγαζαν ένα ιατρικό ανακοινωθέν ότι η μπούρκα κλπ κάνει κακό στην όραση τότε ο νόμος θα είχε κάποια βάση μέσα στα πλαίσια προστασίας τύφλωσης νεανίδων ;) :)
Αγαπητέ Γαβρίλο, από τη μία έχεις τις γυναίκες στις οποίες επιβάλλεται (είτε άμεσα με τη βία και τις απειλές, είτε έμμεσα με τη θρησκευτική πλύση εγκεφάλου στην οποία υπόκεινται) η κάλυψή τους (όχι μόνο προσώπου) και από την άλλη την αυθαίρ...ετη απαγόρευση από το κράτος! Βέβαια η απαγόρευση απαγορεύει την επιβολή οπότε αυτό σημαίνει ελευθερία! Εκτός αυτού, νιώθεις εσύ ασφαλής όταν γύρω σου στην τράπεζα, στο αεροδρόμιο ή στην πλατεία υπάρχουν άνθρωποι με μάσκες? Εγώ δεν το θέλω πάντως. Όπως καταδικάζουμε τους κουκουλοφόρους, ετσι και οι μπουρκοφόροι. Να σεβαστούμε τα πιστεύω του άλλου αλλά ας μη γινόμαστε συνένοχοι στην καταπίεση τους και υποστηρικτές της υπερβολής τους!
Εγώ θα ήμουν υπέρ του νόμου ακόμα κι αν αφορούσε όλες τις θρησκείες. Αλλά δεν είναι μέρος της θρησκείας η καταπίεση της γυναίκας! Είναι μέρος του άρρωστου μυαλού αυτού που ερμήνευσε ουτως το θρησκευτικό κείμενο!
Δείτε μια ενδιαφέρουσα παρουσίαση για τις μπούρκες και ξαναβλέπουμε το θέμα της Γαλλίας μετά...
https://docs.google.com/leaf?id=1Qr-DRQbjNgdCSbtwt8LwdclC9pFegCPP_KRBatdIrhOQpWnD7SxN6BSWB2FU&sort=name&layout=list&num=50
Το ίδιο λινκ σε με λιγότερα γράμματα:
http://tinyurl.com/6ynt869
Στην ενσωματωση κατι χανεται κατι κερδιζεται, στη γκετοποιηση η συγκρουση παραμενει ανοιχτη πληγη, αυτο λεει η ιστορικη εμπειρια , βλεπε μουσουλμανικη Θρακη !Το χρημα εξομαλυνει τις διαφορες, η μορφωση και η ενταξη μεσω επαγγελματικης καταξ...ιωσης στην κοινωνια του τοπου υποδοχης. Η φτωχια, η αμορφωσια, η ανεργια κανουν την κοινωνικη απομονωση μεγαλυτερη. Προσωπικα θεωρω οτι το να φορα μπουρκα στο δημοσιο σχολειο το κοριτσακι ειναι σα να μου προπαγανδιζει το "σωστο" συμφωνα με το Ισλαμ και δεν το ανεχομαι με τιποτα. Το να το φορα στο σπιτι της , στο δρομο ή στο ρεστοραν-σινεμα δεν με αφορα, ας φορα και το βρακι της αναποδα!Θα ελεγα οτι μεχρι τα 18 θελω την κυριαρχη κουλτουρα της χωρας μου να εχει το πανω χερι, τωρα αν στην Ελλαδα οι μουσουλμανοι φτασουν το...55%, πχ. στα επομενα 15 χρονια οπως παει και ο ιμαμης κανει την προσευχη στο γυμνασιο τοτε μαλλον θ'αλλαξω χωρα. Sorry Gabri οσο και αν λατρευω το Ρουμι, τους Σουφι και τον Νουσρατ, ο ισλαμισμος ειναι οπισθοδρομηση για μενα απο καθε αποψη και δεν θελω να ζω σε κοινωνιες οπου κυριαρχει.
Καιρός είναι να καταργηθεί η ανούσια προβολή των θρησκευτικών πιστεύω του καθενός, που συνήθως τονίζουν τη διαφορετικότητα και προκαλούν ρατσιστικές αντιδράσεις. Δε γουστάρω να ξέρω αν ο απέναντί μου είναι εβραίος, μουσουλμάνος, ορθόδοξος ή οτιδήποτε άλλο. Με ενδιαφέρει η προσωπικότητά του και μόνο. Και, αλήθεια, όταν είμαι στο Παρίσι δε θέλω ούτε να μπερδεύομαι για το αν είμαι όντως στην Πόλη του φωτός ή σε κάποια μουσουλμανική χώρα, ούτε να λέω "πώς έγινε έτσι το Παρίσι".
Τέλος, επισημαίνω τη δυσφορία φίλης μουσουλμάνας στο Βέλγιο, η οποία τότε υποχρεούνταν από την οικογένειά της όχι μόνο να φοράει μπούργκα αλλά και να νηστεύει μέχρι τη δύση του ήλιου ακόμα και το νερό!
Κάθε περιορισμός προερχόμενος απο θρησκςευτικό ή άλλο φανατισμό είναι ανεπίτρεπτος κατά την άποψή μου. Η μπούρκα ή οποιαδήποτε άλλη μορφή κάλυψης του προσώπου σε δημόσιο χώρο, ανδρών ή γυναικών, με τρόπο που να κρύβει την ταυτότητά τους, δέν πρέπει να επιτρέπεται. Όσο για προηγόμενο σχόλιο σχετικά με τα γένια των ανδρώ, δέν τα αγοράζουν στο περίπτερο αλλά αποτελούν μέρος απο την φυσική τους εμφάνιση. Σε τελευταί α ανάλυση, όσοι διαφονούν με τους Γαλλικούς Νόμους, ψηφισμένους απο εκλεγμένους αντιπροσώπους, ασ διαλέξει άλλη χώρα
"αποτελουν το αλφα και το ωμεγα της γυναικειας ηθικης" ας γελασω.... δυστυχως για τους ανθρωπους αυτους δεν υπαρχει γυναικεια ηθικη ακομα κι αν οι γυναικες τους ειναι κλεισμενες μεσα στο σπιτι αιωνιως. το θεμα ειναι πολυ βαθυτερο απο μια απλη ενδυμασια και μαλλον η αλλαγη θα επρεπε να ξεκινησει απο την νοοτροπια που εχουν περασει στους μουσουλμανικους λαους περι γυναικειας ηθικης και ισοτητας των φυλων.
@δεσποινάριον
Προφανώς και υπάρχει πολιτικό υπόβαθρο σε μια τέτοια απόφαση. Ούτε και ο χρόνος θέσπισης αυτού του νόμου ήταν τυχαία υπόθεση.
Δεν επρόκειτο όμως για μια "φορολογική" ελάφρυνση ή μια γραφειοκρατική λεπτομέρεια που θα έδινε ώθηση στα χαμηλά ποσοστά της κυβέρνησης Σαρκοζύ. Εδώ το θέμα είναι πολύ πιο βαθύ. Αφορά την κρατική στάση απέναντι σε μία μειονότητα που διαβιοί στη χώρα και απέναντι σε έναν ολόκληρο τρόπο ζωής και σε μία συγκεκριμένη θρησκεία. Ο νόμος αυτός , εάν εφαρμοσθεί και επιζήσει των κυβερνήσεων που θα ακολουθήσουν, έρχεται να βάλει τομή στον τρόπο του συλλογικού σκέπτεσθαι.
Οπότε δεν θα συμφωνήσω ότι απλώς μιλάμε για ένα πολιτικό παιχνίδι. Η εφαρμογή του νόμου φαίνεται στο δρόμο και στην καθημερινότητα. Πάρα πολύ σημαντικό.
@Μαργαρίτα
Πές μου τώρα βρε Μαργαρίτα. Επιτρέπεται τώρα στα Εμιράτα μία γυναίκα να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει εάν θα καλυφθεί ή όχι ενώ συγχρόνως στη Γαλλία να ξέρει ότι αν αποφασίσιε να καλυφθεί, ύστερα θα πρέπει κάποιος να την παραλάβει απο το αρτυνομικό τμήμα της γειτονιάς;
Η απαγόρευση της Γαλλίας δεν είναι η άλλη όψη του νομίσματος, με δεδομένη την δια νόμου επιβολή της κάλυψης στη Σαουδική Αραβία;
Καθόλου άσχετο το παράδειγμα με το τσεμπέρι στην ελληνική επαρχία. Οι μεγάλες γυναίκες ακόμα και σήμερα στα χωρια της Ρόδου έτσι κυκλοφορούν, επειδή "δεν είναι πρέπον" να βγουν αλλιώς έξω από το σπίτι τους. Πολλοί συμμαθητές μου δεν έχουν δει ποτέ τη γιαγιά τους χωρίς το μαντήλι της, παρά μόνο όταν πλέον είναι βαριά άρρωστες στο κρεββάτι.. Απασχόλησε ποτέ την ελληνική νομοθεσία το τσεμπέρι;
Ναι, υπάρχει πρόβλημα αναγνωρισιμότητας σε μία γυναίκα καλυμμένη. Μήπως θα έπρεπε ο γάλλος νομοθέτης να μάθει πώς αντιμετωπίζεται αυτό το ζήτημα στις χώρες του Κόλπου; -που είναι πιο χαλαρές ως προς το ζήτημα αυτό-. Αντιθέτως, δεν το επέλεξε. Και αυτό με κάνει να αναρωτιέμαι γιατί.
@Amodini Kostaki
Και φτάσαμε στο ψητό.
Εάν η Γαλλία ανακοίνωνε επίσημα :"Κυρίες και Κύριοι, έξω οι μουσουλμάνοι από τη Γαλλία, δεν θέλουμε άλλους, μπουχτήσαμε από σας, είστε ανεπιθύμητοι" θα έλεγα ότι έχω να κάνω με ένα κράτος άγαρμπο μεν, πλην όμως ευθύ και τίμιο στην έκφραση της πολιτικής του βούλησης. Δεν θα μπορουσα να αντιτάξω κανένα επιχείρημα στον νόμο που έχει θεσπισθεί, αφού το κράτος είπε ξεκάθαρα τον στόχο του : να "καθαρίσει" τη Γαλλία από το Ισλάμ.
Όπως πχ δεν μπορώ να πω τίποτα για την δια νόμου απαγόρευση εισόδου στην πόλη της Μέκκας σε μη μουσουλμάνους, επειδή η Σαουδική Αραβία δηλώνει ξεκάθαρα ότι νόμος της είναι το Κοράνι και ο Ουαχαμπισμός.
Όπως επίσης δεν μπορώ να πω τίποτα για τους νόμους που ισχύουν στο Ιράν. Εκείνοι πραγματώνουν την ισλαμική επανάσταση και ανήγαγαν τη θρησκεία σε νόμο του κράτους.
Η Γαλλία όμως; Τι σχέση έχει με αυτήν τη θεώρηση; Αν μη τι άλλο, δεν θα έπρεπε να σεβαστεί την φιλελεύθερη και ανθρωπιστική της παραδοση; Ή μήπως και όλα αυτά είναι απλώς μύθοι; Θα ήταν τίμιο να κάτσει και να αυτοδιαψευσθεί..
Δεν είμαι καθόλου υπέρ της εύκολης καταδίκης και κατηγοριοποίησης και συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι δεν υπάρχουν αμιγείς φασίστες ή αμιγείς φιλελεύθεροι και ανθρωπιστές. Είμαι όμως υπέρ της συνέπειας.
Ενας άνθρωπος μπορεί και έχει το δικαίωμα να μπαλαντζάρει και να λέει "αυτό το δέχομαι, το άλλο δεν το δεχομαι" και να πορεύεται με τις επιλογές του ορίζοντας τη δική του ζωή. Ένα κράτος όμως, δεν έχει αυτήν την πολυτέλεια.
Γιατί λοιπόν δε λέει καθαρά και ξάστερα "Έξω οι Ξένοι" να τελειώνουμε;
@ματρώνη
πολύ ενδιαφέρουσα η επισήμανση.
Κι εγώ είχα την τύχη να ζήσω από κοντά αυτήν την καθημερινότητα που στρέφεται γύρω από τις ώρες προσευχής. Άλλος κόσμος, άλλα ήθη. Αυτό όμως δεν ξέρω γιατί θα έπρεπε να είναι ενοχλητικό.
Να πούμε βέβαια τι είναι κατ'αρχήν "ξένος τόπος". Γιατί αν στη Γαλλία υπάρχουν γενιές και γενιές μαροκινών, τυνησιων και αλγερινών, τότε πού είναι ο ξένος τόπος αυτών των ανθρώπων;
και εδώ έχουμε πολλά ανοιχτά μέτωπα που δεν ξέρω αν είναι και σκόπιμο να θιγούν γιατί δεν θα τελειώσουμε ποτέ. Οπότε ας το απλοποιήσουμε :
Γιατί θα πρέπει να τίθεται το ερώτημα στον πιστό μίας θρησκείας εάν θα πρέπει να ακολουθήσει τα κελεύσματά της ή εάν θα πρέπει να παρανομήσει έναντι του κράτους;
Εγώ νμόμιζα πως τέτοιου είδους ερωτήματα μόνο στο Βυζάντιο ή στη ΡωμαΪκή Αυτοκρατορία θα ήταν ζητήματα προς προβληματισμό. όχι στη Γαλλία του 2011..
@another gabriel
Ακριβώς.
Ο γαλλικός αυτός νόμος δεν είναι τίποτε λιγότερο από τον αντίστοιχο ιρανικό νόμο που επιβάλλει την κάλυψη των γυναικων.
Θλιβερό.
@penelope
Συμφωνώ μαζί σου σε ό,τι αφορά τον γαλλικό νόμο. Τώρα δεν ξέρω γιατί οι Αγγλοσάξονες αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση. Έχω την εντύπωση ότι τουλάχιστον στην Αγγλία μάλλον η κοινωνία τελεί εν αρνήσει και το κράτος μάλλον δεν αγγίζει το θέμα -οπότε δεν θεωρώ πως έχουμε ουσιώδη δείγματα γραφής. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον όμως να με διαφωτίσεις γιατί ειλικρινά δεν γνωρίζω.
Τώρα, όσο για την πρότασή σου να προβληθεί ο νόμος αυτός ως διάταξη που προστατεύει τη δημόσια υγεία -τι να πω. Ευφυεστατη ιδεα. Ευτυχώς που δεν έχεις αξιοποιηθεί στα επικοινωνιακά επιτελεία της γαλλικής κυβέρνησης, γιατί ένα τέτοιο επιχείρημα δύσκολα καταρρίπτεται :-)
@diosif @Δημήτρης Ιωσήφ
Να δεχθώ ότι το Κοράνι δεν είπε "πρέπει να καταπιέζονται οι γυναίκες". Τι να κάνουμε όμως όταν μία κοινωνία θέτει κανόνες ηθικής ενδυμασίας που εμείς δεν τούς καταλαβαίνουμε;
Ένα κράτος που θέλει να λέγεται δίκαιο και δημοκρατικό προς όλους τους πολίτες τους, πρέπει να βρει αυτό που λεμε "τη χρυσή τομή". Δεν είναι εύκολο πράγμα αυτό.
@Amodini Kostaki
Καθένας ζει στην κοινωνία που τού ταιριάζει. Η διαπίστωση ότι το χρήμα και η μόρφωση αμβλύνει τις διαφορές είναι πάρα πολύ σωστή. Δεν πάω μακρυά : Η Ρόδος αποτελεί έξοχο παράδειγμα πολυπολιτισμικής συμβίωσης και πιστεύω ότι αυτό που στην κυριολεξία "μας έσωσε" είναι η οικονομική ευμάρεια εξ αιτίας του τουρισμού, το υψηλό επίπεδο μόρφωσης της νέας γενιάς αλλά και το ότι όλοι μας είμαστε είτε... κακοί Χριστιανοί, είτε... κακοί Μουσουλμάνοι.
Δεν έχω ούτε συμπάθεια ούτε αντιπάθεια προς το Ισλάμ. Είναι και αυτό μία ακόμα θρησκεία που μιλάει στη γλώσσα μίας κοινωνίας διαφορετικής από τη δική μου. Μίας κοινωνίας που σίγουρα δεν θα μπορούσα να ζήσω.
Από την άλλη όμως,δεν είναι δίκαιο να βάλω στο ίδιο καζάνι ένα ευρωπαϊκό κράτος και ένα αραβικό κράτος της Μέσης Ανατολής, επειδή θεωρώ ότι στην Ευρώπη ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων αποτελεί κεκτημένο και όχι ευχή ή σχήμα λόγου
@Praline
Κοίτα Praline, κι εγώ δεν καίγομαι να ξέρω σε τι θεό πιστεύει ο καθένας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν θρησκείες που θεωρούν πολύ σημαντικό πράγμα την εκδήλωση της πίστης μέσω του ντηυσίματος των πιστών. Να σούπω την αλήθεια, κι εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί θα πρέπει να φαίνεται σε ποιά θρησκεία ανήκει ο χ περαστικός. Γιατί όμως να με ενοχλεί το γεγονός ότι ο χ περαστικός ΘΕΛΕΙ να μου δώσει μία ακόμα πληροφορία για την προσωπικότητά του και τα πιστευω του;
Κάθε θρησκεία έχει τους δικούς της κανόνες, οι οποίοι δεν είναι πάντοτε ευχάριστοι. Η δικιά μας για παράδειγμα απαιτεί να νηστεύουμε σχεδόν το μισό χρόνο. Δεν το έχω κάνει ποτέ μου. Άλλοι όμως το κάνουν. Άλλοι φοράνε σταυρό. Άλλοι έχουνε κομποσκοίνι στα χέρια. Ε, και άλλοι έχουνε την μπούρκα.Τι να γινει.
Η φίλη σου, εάν το επιθυμεί στο Βέλγιο μπροεί να απαλλαγεί από τα στερεότυπα της θρησκείας της. Γιατί όμως να μην της επιτρέπεται να εμβαθύνει στην πίστη της, φορώντας ακόμα και αυτήν την κακόγουστη μπούρκα, εφόσον το επιθυμεί;
@Athanasios
Μονολιθικότατο σε βρίσκω Athanasie (καλωσόρισες).
Για να καταλαβω, η απαγορευση της μπουρκας δεν αποτελει ακραια εκδηλωση κρατικης εξουσιας; Πώς θα σού φαινόταν εάν στην πχ Υεμενη το σταυρουδακι στο λαιμο θα σημαινε φυλακιση και προστιμο; Σε εκείνη την περίπτωση, θα μιλάγαμε για φανατισμό; Και αν ναι, τι είδους;
Αναφορικά στα γένια, δυστυχώς το κείμενο του γαλλικού νόμου δεν επεξηγεί για το πώς κάποιος απαγορεύεται να καλύπτει το πρόσωπό του. Το ζητούμενο είναι εάν το πρόσωπο είναι καλυμμένο ή όχι. Δεν εξετάζεται εάν θα πρέπει να αγοράσεις μαντήλια ή αν τα γενια θα κανουν τη δική τους δουλειά. Το σίγουρο είναι πως το πρόσωπο καλύπτεται, είτε έτσι είτε αλλιώς.
Και -ναι. Η λακωνικότητα της διατύπωσή του δίνει περιθώρια ευρείας ερμηνείας και εφαρμογής.
Το "σε όποιον δεν αρέσει να παει αλλού" δεν συνάδει καθόλου με αυτό που λέμε "πλουραλισμός", "δημοκρατία", "ελευθερία". Η απόφαση της πλειοψηφίας σε μία ευρωπαϊκή δημοκρατία δεν μπορεί να φτάνει στο σημείο να ... κλείνει την μειοψηφία μέσα στα σπίτια της, επειδή η μπούρκα δεν συμφωνεί με την αισθητική των περισσοτέρων. Κάπως έτσι και με αυτό το πνεύμα ο χιτλερισμός άνοιξε τα κρεματόρια..
Διαφωνούμε άρα.
@Βανα Πολιτη
Θα διαφωνησω.
Η λυση ειναι να καταλαβουμε ο ενας τον αλλον. Εγω περασα 3 ολοκλρηους μηνες στην πιο ισλαμιστικη γειτονια του Αμμαν της Ιορδανιας -η οποια Ιορδανια, καμμια σχεση δεν εχει στην πραγματικοτητα με αυτο που δειχνει προς τον δυτικο κοσμο-.
Γνωρισα συμφοιτητριες με προσωπικοτητα, με χιουμορ και με εξαιρετικα πνευματωδεις και εξυπνες κι ας ηταν καλυμμενες απο την κορφη ως τα νυχια. Στην αρχη και εγω ειχα μεινει ξερος απο αυτο το μαυρο που εβλεπα μπροστα μου. Και ομως, σιγα σιγα το συνηθισα. Μη σου πω οτι καταλαβαινα ποτε ακριβως χαμογελουσαν -κι ας εβλεπα μπροστα μου μια σκια.
Η αγνοια και η αποσταση ειναι κακοι συμβουλοι, οπως και να το δει κανεις.
Δημοσίευση σχολίου