Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η ελληνική γλώσσα είναι μία από τις πλουσιότερες, αλλά ας είμαστε ρεαλιστές : τον όρο Branding δεν πρόλαβε να τον εμπεδώσει όσο έπρεπε.
Η Ρόδος, το παλαι ποτε βαρύ πυροβολικό του ελληνικού τουρισμού, τη στιγμή που χάνει ένα-ένα τα προνόμιά της (οράτε : επερχόμενη αύξηση του μέχρι σήμερα προνομιακού ΦΠΑ..) καλείται να ανακαλύψει ξανά την αξία της, να την πρωθήσει διαφημιστικά και να επιζήσει εν μέσω του οικονομικού κυκεώνα που -κακά τα ψέμματα- ακόμα έχει την πολυτέλεια να μην τον έχει πλήρως συνειδητοποιήσει.
Ο ομογενής και διεθνούς καριέρας διαφημιστής Πήτερ Οικονομίδης, έχοντας διατελέσει επί σειρά ετών υψηλόβαθμο στέλεχος μάρκετινγκ σε πολυεθνικές επιχειρήσεις, Ίμβριος στην καταγωγή και γέννημα-θρέμμα Νοτίου Αφρικής, επέλεξε πριν λίγα χρόνια να παλινοστήσει, φέρνοντας μαζί του την πολυετή εμπειρία του στον χώρο του branding. Η μοίρα μοιάζει να συνομώτησε, ώστε να βρεθεί σε μια χώρα που όσο καμμία άλλη, χρειάζεται τώρα και περισσότερο από ποτέ την αναβάθμιση της εικόνας της προς κάθε πλευρά : Όχι μόνο προς τα έξω αλλά και στα μάτια όλων μας, των πολιτών της, που ζούμε, που ανήκουμε εδώ -και που δεν έχουμε -και πρωτίστως, δεν θέλουμε- να πάμε πουθενά αλλού.
Στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Ροταριανός Όμιλος Ρόδου στο ξενοδοχείο Park στις 25 Φεβρουαρίου 2012, ο κ. Οικονομίδης κλήθηκε να εξηγήσει έννοιες εν πολλοίς άγνωστες, όχι μόνο στον μέσο Ροδίτη αλλά και στον πιο έμπειρο επιχειρηματία του νησιού. Εγχείρημα ομολογουμένωως δύσκολο που πιστεύω ότι στέφθηκε με επιτυχία, επιβεβαιώνοντας το γνωστό αξίωμα : όταν ένας άνθρωπος γνωρίζει καλά το αντικείμενό του, μπορεί να το εξηγήσει με απλά λόγια, ακόμα και σε ένα νήπιο τριών ετών.
Ξέρω, έχετε πολλές απορίες, πολλές από τις οποίες είχα και εγώ πριν πάω στην ημερίδα ύστερα από την ευγενική πρόσκληση που είχα από τους διοργανωτές της. Αξίζει λοιπόν, να παρακολουθήσετε το βίντεο που ακολουθεί, στο οποίο ο κ. Πήτερ Οικονομίδης μάς εξηγεί για το πώς η Ρόδος θα μπορέσει να παρουσιάσει καλύτερα τον εαυτό της, να καταστήσει τους πολίτες της κοινωνούς στην προσπάθειά της να αναβαθμισθεί ό,τι λέγεται και ακούγεται γι' αυτήν, ή πιο απλά : να αγαπηθεί το νησί μας από την αρχή. Γιατί αν αγαπηθεί πρωτίστως από μας τους ίδιους, είναι απλώς θέμα χρόνου να αγαπήσουν τη Ρόδο όλοι οι άλλοι. Ακόμα και με τις ατέλειές της, που κάθε τόπος, κάθε πραγματικότητα, κάθε "προϊόν" έχει, έτσι κι αλλιώς.
Ο Peter Economidis στη Ρόδο from Ρένα Διακίδη - Β on Vimeo.
συνέντευξη του κ. Πήτερ Οικονομίδη
με τη Ρένα Διακίδη, τον Τέρη Χατζηιωάννου και τον Γαβριήλ Χαρίτο
Το να ανακτήσει η Ρόδος την παλιά της αίγλη ως τουριστικός προορισμός, ως μαγνήτης πολιτισμού και πρωτοπορίας σε όποιον τομέα θελήσει να επικεντρωθεί - και υπό το παρών οικονομικό αλλά κυρίως ψυχολογικό κλίμα που μάς ταλανίζει - δεν είναι εύκολο πράγμα.
Θα ήταν πολύ απλό να γίνει ακόμα μία νέα αφίσα, μια νέα καμπάνια, ένα ακόμα διαφημιστικό σποτ ή να βρεθεί έστω ένα καινούργιο λογότυπο που θα σταθεί στον χρόνο. Branding δεν είναι μία απλή 'τυποποίηση' προϊόντος και Rebranding δεν είναι μία ακόμα επανάληψη παλιών δοκιμασμένων συνταγών. Κι όλα αυτά συμβαίνουν επειδή απλούστατα, ο κόσμος άλλαξε.
Η κοινή γνώμη δεν αρκείται απλώς στο να ακούει. Εκφράζεται αλογόκριτα, χωρίς μεσάζοντες, μέσα από την κοινωνική δικτύωση του ίντερνετ. Οι προσλαμβάνουσες διαδέχονται η μια την άλλη και οι εντυπώσεις ανταλλάσσονται κατά τρόπο αστραπιαίο, δημιουργώντας συνειδήσεις και κοινούς παρονομαστές.
Είναι κοινό μυστικό ότι κατά τη δεκαετία του '70 και εν πολλοίς του '80 η Ρόδος αποτελούσε την κορωνίδα του ελληνικού τουρισμού, παρουσιάζοντας απλώς και μόνο τον εαυτό της με τα πρωτόγονα μέσα που απαιτούνταν τότε. Σήμερα όμως, η ίδια Ρόδος αναμφίβολα έχει ανάγκη να εφεύρει ξανά τον εαυτό της για να μπορέσει να διατηρήσει τα κεκτημένα της.
Από την άλλη, με μια κρατική μηχανή που ολοένα γίνεται όλο και πιο αδύναμη από κάθε άποψη, το κέντρο βάρους του εγχειρήματος να βρει η Ρόδος ξανά τον εαυτό της μετατίθεται μοιραία στην ιδιωτική πρωτοβουλία, δίνοντας τον πρώτο λόγο στον τοπικό επιχειρηματικό κόσμο.
Η Ρόδος έχει πράγματι ανάγκη να δείξει πόσο ελκυστική μπορεί να γίνει κατ'αρχήν στους πολίτες της, τι υπηρεσίες και ποιά ποιότητα ζωής μπορεί να προσφέρει όχι μόνο στον απλό τουρίστα αλλά και στον επιχειρηματία, τον επιστήμονα, τον αγρότη, τον μαθητή, τον γονιό ή τον υπερήλικα. Και τότε το rebranding της θα έχει γίνει πραγματικότητα, καθιστώντας εύκολη, σχεδόν αυτονόητη, την προσέλκυση όχι μόνο τουριστών, αλλά και νέων πηγών επιχειρηματικότητας, νέων ευκαιριών ευμάρειας και κοινωνικής ισορροπίας, που σήμερα μπορεί να μην είμαστε καν σε θέση να φανταστούμε.
Άραγε, η ιδιωτική πρωτοβουλία θα φανεί αντάξια της εμπιστοσύνης που τής είχε δείξει κατά το παρελθόν η κρατική μηχανή - όταν κάποτε ήταν σε θέση να το κάνει;
Άραγε θα μπορέσει να βρεθεί το όραμα εκείνο που θα μάς κάνει όλους εμάς να αγαπήσουμε ξανά αυτόν τον όμορφο τόπο, ενώ την ίδια στιγμή ηχούν οι σειρήνες κινδύνου γύρω μας;
Μήπως τελικά η απάντηση σε όλα αυτά είναι η απαρχή μίας νέας επικοινωνιακής τακτικής, σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση των μέχρι τώρα γερασμένων πρακτικών που κατέστησαν τη Ρόδο έναν τόπο προσέλευσης τουρισμού χαμηλού επιπέδου - με όλα όσα αυτό συνεπάγεται;
Άραγε θα μπορέσει να βρεθεί το όραμα εκείνο που θα μάς κάνει όλους εμάς να αγαπήσουμε ξανά αυτόν τον όμορφο τόπο, ενώ την ίδια στιγμή ηχούν οι σειρήνες κινδύνου γύρω μας;
Μήπως τελικά η απάντηση σε όλα αυτά είναι η απαρχή μίας νέας επικοινωνιακής τακτικής, σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση των μέχρι τώρα γερασμένων πρακτικών που κατέστησαν τη Ρόδο έναν τόπο προσέλευσης τουρισμού χαμηλού επιπέδου - με όλα όσα αυτό συνεπάγεται;
Το μόνο παρήγορο είναι ότι η ροδιακή οικονομία έχει ακόμα περιθώριο να αποφασίσει ψύχραιμα για το πώς θα πρέπει να κινηθεί. Πριν λοιπόν να είναι πολύ αργά, ο επιχειρηματικός κόσμος της Ρόδου καλό θα ήταν να αφουγκρασθεί χρήσιμες παραινέσεις και να μην καταγράψει στο παθητικό του ακόμα μία απώλεια χρόνου και έμπνευσης.
Ας μην επιβεβαιωθεί ακόμα μια φορά η δυσοίωνη και ολοένα περισσότερο επαναλαμβανόμενη διαπίστωση, που επιμένει χρόνια τώρα πως ο πιο επικίνδυνος εχθρός μας δεν είναι άλλος παρά ο ίδιος μας ο εαυτός..
13 σχόλια:
Λόγια ουσίας. Μπράβο Γαβριήλ !
great posting gavril...
good dialogue !
Γειά σου Γαβριήλ,
Διακρίνω μία συγκρατημένη αισιοδοξία από μέρους σου! Εγώ θα ήμουν και είμαι πιο απαισιόδοξος. Πολλά θα μπορούσε να είναι η Ρόδος, αν υπήρχε από τους ντόπιους τουλάχιστον επιχειρηματίες, όραμα και αγάπη προς τον τόπο που τους γέννησε! Είναι γνωστό, εδώ και δεκαετίες, ότι η τοπική αυτοδιοίκηση και κατ'επέκταση το κράτος, δεν είναι σε θέση να προσφέρουν κάτι ουσιαστικό, πέρα από ρουσφέτια και βόλεμα παρατρεχάμενων, φίλων κ.λ.π.! Τι έκαναν λοιπόν για να προάγουν τον τουρισμό στο νησί μας, εκτός από κτήσιμο πεντάστερων υπερκοστολογημένων επιδοτούμενων μονάδων, εμβάσματα εκατομμυρίων στο εξωτερικό, ρήξιμο του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών με αλλοδαπούς μαθητευόμενους, υποστηρίζοντας τον θεσμό του all inclusive και άλλα πολλά βέβαια, που οδήγησαν σε αυτήν την κατάσταση, η οποία επηρρεάζει αρνητικά όλη την οκονομία του νησιού! Είναι κοντόφθαλμο όλο αυτό που γινόταν τόσα χρόνια, από όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό, φορείς, επιχειρηματίες, εργαζόμενους κλπ.! Το Rebranding Rhodes είναι φοβερή πρωτοβουλία και μπράβο στους διοργανωτές και στον φοβερό ομιλητή, αλλά ανάθεμα με, αν αλλάξει κάτι στο κατεστημένο του νησιού μου. Εγώ αυτό που βλέπω, είναι εισφορο- και φοροδιαφυγή, απλήρωτοι υπάλληλοι, προσλήψεις με 500€, all inclusive χειρίστου είδους, τουρισμό χαμηλού επιπέδου, έλλειψη υποδομών, έλλειψη ντόπιας ναυτιλιακής και αεροπορικής εταιρείας και άλλα πολλά. ΜΑΚΑΡΙ να βοηθήσει, να αφυπνήσει η συγκεκριμένη εκδήλωση, να αλλάξουν κάποια πράγματα προς το καλύτερο! Έστω μια αρχή βρε αδερφέ!!
Πολλοί παρακολούθησαν, λιγότεροι κατάλαβαν, ακόμα πιο λίγοι είχαν το θάρρος να εκφράσουν τη γνώμη τους... Μπράβο Γαβριήλ και ευχαριστούμε για την υποστήριξη (και για τη σημερινή με το video clip)...
Αγαπητέ Γαβριήλ, αναπτύσσεις το θέμα με πολύ προσοχή και στην ουσία του. Θα προσθέσω στην τοποθέτησή σου, ότι είναι εξαιρετικά επικίνδυνο να "πουλάμε φίκια για μεταξωτές κορδέλλες", οπότε αυτό που θα βγει από "μέσα"μας πρέπει να είναι ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ, ΑΠΛΟ και νάστε σίγουροι ότι θα είναι ΜΕΓΑΛΟ γιατί είναι ΕΛΛΗΝΙΚΟ και όχι "me too". Τέλος, εξ' ίσου σημαντικό είναι να ακούσουμε τους άλλους που έρχονται και αγαπούν τη Ρόδο, ποιά είναι η εικόνα που έχουν, "αντιληπτική τοποθέτηση", αυτό θα είναι οδηγός για να ενισχύσουμε την εικόνα που έχει ο προορισμός και τα χαρακτηριστικά της και να δώσουμε την προστιθέμενη αξία που παίρνουν επιλέγοντας να κάνουν εδώ τις διακοπές τους. Αν ενώσουμε τα παραπάνω κομμάτια του παζλ, έχουμε αυτά που μας είπε ο Peter και τότε όλοι θα συμφωνήσουμε να λέμε τα ίδια και να νοιώθουμε τα ίδια για την Ρόδο. Όλα είναι μέρη ενιαίας στρατηγικής re-branding.
Αντα εχεις απολυτο δικιο. Να προσθεσω ομως οτι ισως μια μερα θα πρεπει να δωσουμε τη δεουσα σημασια και σε αλλους τομεις που μπορουν αναπτυχθουν στη Ροδο, περαν του τουρισμου. Δεν νοειται οι μισοι να ειναι ξενοδοχοι, οι αλλοι μισοι ξενοδοχοϋπαλληλοι και να εξαρταται μια ολοκληρη κοινωνια απο τους τουρ οπερεητορς απο εξω. Θεωρω οτι το rebranding (αν χρησιμοποιω σωστα τον ορο) αναγεται στα παντα που εχουμε παρατησει. Πιστευω οτι συμφωνεις.
Εξαιρετικο ποστ Γαβριλακο. Αυτο μπορει να επιτευχθει μονο με ιδιωτικη πρωτοβουλια. Αν ανακατευετε μεσα κρατικους φορεις η τοπικες αυτοδιοικησεις, χαθηκε το παιχνιδι. Εστω κι αν υπαρχουν ποροι, η γραφειοκρατια και η παραδοσιακη στενομυαλια θα τα χαλασουν ολα. Πανω σ'αυτο το θεμα εχω ενα προσωπικο παραδειγμα δυο γνωστων μου παιδιων. Αφησαν την Αθηνα και πηγαν στο νησι της καταγωγης τους με σκοπο να αναδειξουν ωρισμενες καλλιεργειες. Μετα απο δυο χρονια, η επιχειρηση τους αναφερεται στους NYT. Ποσοι διαβασαν το αρθρο, πεντακοσιοι; Η επισκεψιμοτητα στο νησι αυξηθηκε απο αυτο το αρθρο. Αλλοι θα τους μιμηθουν. Ετσι ειναι αυτα τα προτζεκτς, αρχιζουν απο μικρα και μεγαλωνουν. Εστιασμος και υπομονη χρειαζεται. Δε μιλαμε για διαφημηστικη καμπανια, μιλαμε για ουσιαστικη αλλαγη. Που αν την στηριξει κανεις στα υπαρχοντα σαθρα θεμελια, δεν προκειται να γινει ποτε.
@Γιώργος Ατσικνούδας
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου Γιώργο. Αν δεν υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη, να προσφέρει καθένας από μας με την αξία του τις υπηρεσίες του για το κοινό καλό και την κοινωνία - rebranding δεν θα υπαρξει ο κοσμος να χαλασει. Ποσο με αγγζουν τα λογια σου, δεν ξερεις. Ειλικρινα.
@Κώστας Βρούχος
Συγχαρητήρια Κώστα για την πρωτοβουλία σας.
Διακρινω μια μικρη απογοητευση στο σχολιο σου, την οποιαν βεβαια μπορω να κατανοησω, αλλα σε καμμια περιπτωση δεν θα πρεπει να σε καταβαλει.
Οι οικονομικες και κοινωνικες δομες στη Ροδο μας εμειναν καπου εκει, στις αρχες της δεκαετιας του '70, οταν μπορουσαμε χωρις περιστροφες να μιλαμε για οικονομικη ακμη και τα ορια της Ροδου τοτε ηταν καπου στα επουρανια. Τωρα ζουμε μια μεγαλη κατηφορα και ειναι λογικο ολοι μας, ανεξαρτητως βαλαντιου και εισοδηματων να μην ξερουμε πώς να αντιδρασουμε.
Εγω δεν ανησυχω ομως. Θα δεις οτι και αυτο θα το περασουμε. Η Ροδος, οχι μονο ως τουριστικος προορισμος αλλα και ως αξία άυλη εχει να δωσει ακομα πολλα και να αποτελεσει το καλο παραδειγμα για την νεα κοινωνια που θα βγει μεσα απο ολο αυτο. Το πιστευω ειλικρινα. Φτανει να περισωθει ο κοινωνικος ιστος. Εδω θα ειμαστε να τα λεμε. Να μας ξαναρθεις.
Απόλυτα, και συμμετέχω συνειδητά στις λύσεις του! Αλλά η εξάρτηση από τα δίκτυα διανομής των Τ.Ο. είναι μεγάλο θέμα που το έχω αναπτύξει κατά καιρούς και αξίζει να το ανοίγουμε κάθε φορά, οφείλεται αποκλειστικά σε εμάς που είμαστε reactive και ποτέ proactive στις αλλαγές, εξελίξεις, τεχνολογία, ιντερνετ, νέα δίκτυα, profile αγορών, κλπ και στο ότι δεν έχουμε θωρακίσει το brand ΡΟΟΔΟΣ, ώστε να αναπτύσσεται ζήτηση από μόνη της και σε υγιείς βάσεις, αντίθετα έχουμε μεγάλη αδυναμία και σύγχιση στο θέμα και το αποτέλεσμα είναι υπερβάλλουσα προσφορά που πρέπει να καλυφθεί και χαμηλότερη ζήτηση. Στο μάρκετινγκ συνηθίζουμε να λέμε ότι εμείς, οι επιχειρήσεις, είμαστε πολλές και οι πελάτες λίγοι. Τέλος στο μάρκετινγκ λέμε ότι δυστυχώς στην Ελλάδα δουλεύουμε "φασόν και χύμα". Ελπίζω να βοηθώ, συμπληρώνοντας τις παρατηρήσεις σου.
Αντα, δεν υπαρχει καλυτερο πραγμα για εναν μπλογκερ απο σχολια με περιεχομενο και ουσια!
θα συμφωνήσω με τον κ.Βρούχο...
Και θα πω και εγώ μπράβο Γαβριήλ για τις ερωτήσεις που εστιάζουν στην ουσία και πέρα από τις γνωστές των συνεντεύξεων...
"ο πιο επικίνδυνος εχθρός μας δεν είναι άλλος παρά ο ίδιος μας ο εαυτός.." αυτή η φράση τα λέει όλα!
Δημοσίευση σχολίου