Νομίζω πως δεν θα υπερβάλω αν θα πω ότι αυτή η πόλη είναι ίσως η πιο ΄τετραγωνισμένη' που έχω δει ποτέ. Ο τετραγωνισμός αρχίζει κατά κύριο λόγο από τις πινακίδες που -όπως όλες οι πινακίδες στον κόσμο- είναι τετράγωνες έως παραλληλόγραμμες, πλην όμως εδώ ο τετραγωνισμός επεκτείνεται και στα γράμματα της εβραϊκής αλφαβήτου.
Η τρισδιάστατη έκδοσή του εφαρμόσθηκε στα κτίρια κι αν για κάτι είναι διάσημο διεθνώς το Τελ Αβίβ και ο λόγος που το κέντρο της πόλης προστατεύεται από την UNESCO είναι ο κυβισμός των κτιρίων του, οι απλές τετράγωνες γραμμές που κατά καιρούς 'σπάνε' με καμπύλες τοποθετημένες με φειδώ και μέτρο, σύμφωνα πάντα με την αρχιτεκτονική 'σχολή' Bauhaus. Πίσω από τις γωνίες 90 μοιρών και τις αντίστοιχες σκιές τους κρύβεται η εμμονή των γερμανοθρεμμένων νεαρών εβραίων αρχιτεκτόνων που στις αρχές της δεκαετίας του ΄30 αποφάσισαν να εφαρμόσουν τις διπλωματικές τους εργασίες σε μια πόλη που μόλις χτιζόταν από την αρχή και που ήθελε να γίνει σώνει και καλά μια ευρωπαϊκή μεγαλούπολη χτισμένη κυριολεκτικά στην άμμο.
Τότε δεν πρωτοτύπησαν, αφού αυτά που είχαν χτίσει στο Τελ Αβίβ ήδη υπήρχαν στη Γερμανία. Μετά όμως από τους αλλεπάλληλους βομβαρδισμούς των γερμανικών πόλεων από την πολεμική αεροπορία των συμμάχων κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τα κτίρια Bauhaus σχεδόν εξαφανίστηκαν από τη γενέτειρά τους.
Τι πιο παράδοξο να βλέπει κανείς την πρώτη σύγχρονη εβραϊκή πόλη να 'σώζει' στην ουσία μια καθαρά γερμανική στυλιστική άποψη εργονομίας, αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας -τη στιγμή μαλιστα που καλείτο να στεγάσει όσους επέζησαν από τα ναζιστικά κρεματόρια-.
Ειρωνία της Ιστορίας ή κακός οιωνός;
2 σχόλια:
Great work, my friend, great!!!
Have a nice Day.
Δημοσίευση σχολίου